انواع خودروهای ملی ایران

در سال ۱۳۹۰ سمند سورن با موتور به بازار عرضه شد و پس از آن خودرویی با امکانات بیشتر به نام سورن به بازار آمد که از سال ۱۳۹۵ مدل توربو آن نیز راهی بازار شده است. به همین جهت چهره سمند سورن پلاس خیلی قدیمی نیست و به دلیل فروش پایین و حضور کمرنگتر در خیابانها، گزینهای متفاوت و متمایز از پژو پارس به نظر میآید. از اوایل بهمنماه ۱۴۰۲، سامانه فروش خودروهای وارداتی برای جانبازان باز خواهد شد. همچنین خودروهای فیس لیفشده داخلی توقف تولید شده نیز شامل؛ پژو، روآ، نیو پیکی، رنو سپند، پیکی و زانتیا هستند. هنگامی که پدال ترمز فشرده میشود و روغن توسط نیروی هیدرولیکی از مجاری فلزی به سیلندر چرخ میرسد ، پیستون را به سمت بیرون فشرده میکند و لنت ها به دیسک میچسبند و باعث توقف یا کاهش سرعت چرخش آن میشوند . اجزائی فلزی و گرد که بهصورت سکه هستند، با این تفاوت که در لبههای خود دارای عاج و شیار یا بهاصطلاح دندانههایی هستند که با دندانههای مشابه حاضر در چرخ دندههای دیگر درگیر شده و قدرت و سرعت مدنظر را در جهت و زاویههای دلخواه ایجاد میکند. گرمای حاصل از اصطکاک در شرایط ترمزگیریهای ممتدد هنگام راندن خودرو در سرازیریهای تند یا توقفهای مکرر هنگامی که در ترافیک سنگین قرار گرفتهاید، میتواند باعث تغییر شکل دادن فلز دیسک سیستم ترمز شوند.

ضبط خودرو وظیفه این سیستم کم کردن سرعت و نهایتا توقف خودرو میباشد . این ترمزها برای توقف به فشار هیدرولیک بیشتری هم نیاز دارند اما در مقابل امکان ترمزگیری پیدرپی و عملکرد مناسب در دمای بالا را برای چرخ راننده فراهم میکند. تعویض دنده صحیح، در واقع همان نرم تعویض کردن آن است که نیاز به تنظیم دور موتور دارد که به آن Rev Matching نیز گفته میشود. برای درک بهتر قسمت تعویض دنده نرم را مطالعه کنید. اسپاتیفای Spotify یک سرویس پخش موسیقی است که به واسطه آن میتوانید به میلیونها موزیک، پادکست و ویدئوی هنرمندان سراسر جهان دسترسی داشته باشید علت جذابیت اسپاتیفای برای مخاطبین این است که صرفاً میتوان با ساخت یک حساب کاربری از طریقایمیل یا اتصال از طریق فیس بوک به طور رایگان از سرویس اسپاتیفای تفاوت تیپ‌های 206 استفاده کرد. این ویژگی مخصوصا در پیچها و دورهای خطرناک، به شدت به فریاد اتومبیل رسیده و از لغزشهای خطرناک روی جاده یا تغییر جهت آن جلوگیری میکند. علاوه بر این، وجود گیربکس در خودرو مانع شتاب گیری خودرو در شرایط متغیر جاده ای نظیر سرآشیبی می شود. ​​​​!

اگر تا به حال سوار دوچرخه دنده ای شده باشید می دانید که اگر زنجیر چرخ را در خورشیدی بزرگ چرخ عقب قرار داده باشید رکاب زدن دوچرخه آسان تر می شود اما دوچرخه سرعت زیادی نمی گیرد و ثابت می ماند هر چه قدر هم که تند رکاب بزنید رکاب زیر پایتان هرز می چرخد و شل می شود . در این شرایط با توجه به اینکه سرعت و دور موتور بسیار زیاد است و ترمز گرفتن باعث سر خوردن خودرو میشود از دنده معکوس استفاده میکنیم که نحوه سنگین کردن دنده در این حالت بدین صورت است که ابتدا کلاچ را گرفته و دنده از 3 به 2 میآوریم و سپس به آرامی کلاچ را رها میکنیم تا دور موتور و سرعت خودرو کمتر شود این نوع سنگین کردن دنده کمی نیاز به تجربه و مهارت بالایی در رانندگی دارد تا از سر خوردن عقب خودرو جلوگیری شود. به عبارتی سرنشین می تواند با تغییر دنده، فرمان حرکت به سمت جلو عقب را صادر کند. دیگر محصول برند کیا یعنی کیا سلتوس که برای اولین بار حضور در بازار خودروی ایران را تجربه می کند نیز در دور جدید عرضه با موتوری متفاوت از دور اول در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

البته از نقطهنظر طراحی و زیبایی هم همگی ساده و برای بازار فعلی قدیمی هستند. چرخ دنده را همگی از نزدیک دیدهایم. در گیربکس خودرو از انواع چرخ دندههای مختلف برای ایجاد یک گیربکس کاربردی و مؤثر استفاده میشود. این محور دارای یک دنده ثابت است که با همان سرعت میل لنگ موتور میچرخد. هنگامی که با خودرو در حال حرکتیم و دور موتور به 3000 دور در دقیقه می رسد و صدای موتور هم فول شده باید دنده را عوض کنیم و یک دنده بالاتررویم . چه زمانی باید اقدام به تعویض دنده کنیم؟ در این مواقع دنده سخت جا خواهدخورد و گیر بکس صدا خواهد داد زیرا سرعت به ابتدای سرعت دنده 2 که 25 کیلومتر است نرسیده بنابراین باید همزمان با دنده کم کردن تک گاز بدهیم تا دور موتور با سرعت ماشین برابر شود و دنده راحت ترجا بخورد. برای اینکه بخواهیم عمر قطعات موتور و گیربکس بالا ببریم و بهترین مصرف سوخت را داشته باشیم باید زمان تعویض دنده ها را نسبت به سرعت خودرو بدانیم . به موجب ارتباط چرخ دنده ی محور زیرین با چرخ دنده ی محور محرک، نیروی تولیدی از موتور به سمت شافت خروجی هدایت می گردد. ​&;​​ ​​​ ​.