گیربکس خودرو ایران هیوندا (2)

فهرست مطالب

بررسی فنی و مشخصات خودرو فیدلیتی - آیا خودرو فیدلیتی بخریم ؟ همچنین محصولات قدیمیتر کرهای با کیفیت و مقداری کلاس بالاتر و همچنین سیستم دو دیفرانسیل میتوانند انتخابهای وسوسه انگیزی باشند. فیدلیتی زیر مجموعه کمپانی چری است و همانند سایر محصولات چری مثل فونیکس تیگو ۸ پرو، روی پلتفرم T۱X توسعه یافته و حتی از موتور مشترک با برخی خودروهای چری استفاده میکند. البته نسخه تنفس طبیعی برخی از موارد مثل دوربین 360 درجه را در اختیار ندارد اما حتی آن مدل هم خودو نسبتاً مجهزی به حساب میآید. امکانات هایما S7 توربو در زمان خودش مناسب بود اما امروزه جزو حداقلهای مورد قبول مشتریان ایرانی به حساب میآید. از لحاظ کیفیت هم شرایط قابل قبول به نظر میرسد و رویه نرم داشبورد و صندلیهای خوش ساخت هایما حس خوبی به انسان منتقل میکنند ،هرچند در برخی موارد شکایتهایی هم از به صدا افتادن زودهنگام کابین S7 به گوش رسیده است. تمامی اینها در کنار ثبات نسبی وزن در قیاس با مدل تنفس طبیعی باعث شده که نمونه توربو برخلاف مدل قبلی از شتاب قابل قبول و واکنشهای مطلوب به پدال گاز بهرهمند باشد و حس لذت رانندگی را “تا حدی که از این کلاس بدنه و رده قیمتی انتظار میرود” به مشتریان منتقل نماید. همچنین گیربکس مدل توربو از نوع 6 سرعته اتوماتیک است که 1 دنده بیشتر از مدل تنفس طبیعی دارد.

روغن موتور خودرو

​​​ ​​.


در ادامه با انواع جعبه دنده خودرو آشنا خواهیم شد. بنابراین علاوهبر تارا میتوانید انواع محصولات ایرانخودرو و سایپا را هم به صورت اقساطی خریداری کنید. در این بین ممکن است برخی افراد بدلیل کپیبرداری جلوپنجره از روی تویوتا پرادو و تقلید چراغهای عقب از روی محصولات بامو، از طراحان گلایه کنند که حق هم دارند اما به طور کلی باید اعتراف کنیم که این ماشین برخلاف مصحولات قدیمی چینی یک کپی ناشیانه از تولیدات مطرح جهان به حساب نمیآید و از ظاهر پخته و منطقی برخوردار است. عملکرد این مدل شبیه به تیپترونیک است که کمپانی اتومبیلسازی هیوندای از این مدل در محصولات خود استفاده میکند. بهطورکلی، هیچکدام از این خودروها که بهنوعی نهایت تواناییهای صنعت خودروسازی کشورمان محسوب میشوند برای خرید گزینهٔ مناسبی نخواهند بود و هردو از کاستیهای فراوانی رنج میبرند خصوصاً اگر آنها را با نمونههای همقیمت جهانی مقایسه کنیم. بخشهایی همچون کنسول میانی، غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار از جمله نقاط قوت طراحی داخلی هایما به شمار میآیند که کاربران از وجود آنها در کابین تا حدود زیادی احساس رضایت خواهند داشت.!


عدد رسمی که برای شتاب صفر تا صد نماینده گروه بهمن اعلام شده 11.9 ثانیه است و خوشبختانه فیدلیتی در ارتفاع تهران (البته با بنزین سوپر) میتواند همین حدود رکورد را ثبت نماید که برای یک کراساور رونمایی از ریرا اولین خودروی صد درصد ملی – آکادمی مالی مسعود خانوادگی کافی است. اما اگر فرض را بر این بگذاریم که خریداران این ماشین قصد تهیه خودرو دست دوم را ندارند، آن وقت میتوان از جک به عنوان یکی از رقبای اصلی و نزدیک به هایما توربو یاد کرد چراکه با پیشرانه توربوشارژر و محدوده قدرتی نزدیک به هایما، شرایطی نزدیک به هموطنش دارد. طراحی داخلی نیز مطلوب است، مدرنیته و جذابیت ظاهری را در داخل این ماشین هم حس میکنید و آن مانیتور بزرگ بالای داشبورد فیدلیتی در کنار طراحی دو رنگ داخلی و کلیدهای کنترل روی فرمان و دنده اتومات، جلوهای خواستنی به داخل کابین بخشیده است. با این حال باید گفت که طراحی داخلی تارا نسبت به شاهین برای برخی مشتریان تا حدودی جذابتر به نظر برسد و جنس متریال داشبرد و رودریهای تارا نیز از شاهین کمی مرغوبتر است. فیدلیتی پرستیژ، به واسطه جلوپنجره بزرگ با نوارهای افقی کروم و چراغهایی که اکنون باریکتر شده، چهره­ای قابل شناسایی پیدا کرده است.​!


خودرو فیدلیتی

در سرعتهای معمول صدای چندانی هم از جانب موتور به گوش نمیرسد و روی صندلیهای نسبتاً راحت فیدلیتی با این فرمان نرم و آپشنهای مناسب از رانندگی لذت میبریم. بسیاری از رانندگان تعویض به موقع دنده را یکی از لذتبخشترین قسمتهای رانندگی دانسته و آن را از مزایای گیربکسهای دستی میدانند. شاید استفاده مداوم از دسته دنده آزاردهنده باشد یا فشردن و رها کردن کلاچ برای ساعتها رانندگی آن هم گاهی در ترافیک منجر به خستگی فراوان راننده شود، اما بسیاری همچنان گیربکسهای دستی را به خودکار ترجیح میدهند. این جزء جعبه دنده در قسمت جلو گیربکس قرار دارد. البته در برخی موارد مثل فرمان پذیری و ورود صدای پیشرانه در دورهای بالا به داخل کابین، با سطح ایدهآل فاصله زیادی دارد و از نظر شبکه خدماتی هم مورد پذیرش تمامی شعب ایرانخودرو قرار نمیگیرد اما با این حال بواسطه سواری نسبتاً نرم و فضای جادار کابین، کیفیت قابل قبول، امکانات عالی و تواناییهای حرکتی مناسب (در نسخه توربو) قادر است به عنوان یک خودرو خانواده برای شهر و مسافرت کارآمد ظاهر شود. با ورود به کابین هایما توربو متوجه میشوید که تغییر و تحولات کلی در این نسخه نسبت به نمونه ۲ لیتری انجام نگرفته و فقط به تغییر رنگ برخی ادوات مثل کنسول میانی داشبورد، رودریها و روکش صندلیها اکتفا شده است.